EMMA RÖNNHOLM

Lära ut arabiska i skolorna?

Enligt mig. Permalink0
Läste precis en mycket upprörd persons inlägg på Facebook. Han var förbannad för att det hade lagts fram som förslag att en skola skulle lära ut arabiska. Och läste man kommentarerna kunde man se folk som tyckte det var för jävligt och helt sjukt. "Lägg resurserna på att lära invandrarna svenska istället!" Här är mitt lilla svar på tal...Alla har rätt till en åsikt, även jag :)

Okej, för det första; Det var ett fucking FÖRSLAG om att lära sig enklare ord och fraser på ett annat språk! Chilla! Det fanns ju andra förslag, som fick fler röster; såsom "spela och baka", "mini-gym" och "massage/göra tvålar/fotbad". För sånt är ju nödvändigt att lära sig i skolan. Om  vi nu ska prata om att lägga resurser på rätt plats så kan jag tala om att skolorna har redan lektioner för allt det där. Vill du baka och göra värdelösa tvålar? Gå på hemkunskapslektionerna. Mini-gym? Man har idrott 3 gånger i veckan. Spela spel?! RASTER!!! 
 
För det andra; Varför i helvete har ingen jävel yttrat ett ord om att vi lär oss tyska, spanska och franska i skolan? Kom inte till mig och säg att "vi har mer nytta av de språken". BULLSHIT! Varför har vi mer nytta av de där språken? För vi svenskar reser ofta till platser där man talar de språken. Inbilla inte mig att du pratar spanska i spanien. Nej, nej, nej... Inbilla INTE mig att du kan fler fraser på spanska än "una cerveza, por favor!" Du pratar inte tyska när du är där och köper sprit. De platserna vi åker till kollar vi upp för att se att det är turistvänligt och att folk där kan snacka svenska eller engelska. Så kom inte med ditt skitsnack att tyska/spanska/franska är mer godkänt att lära sig än arabiska, just för att vi har mer nytta av de tre språken!

Let me break it down for you: Du vill inte att dina ungar ska lära sig arabiska, eftersom många av våra invandrare är araber. Du tror att 80% av alla araber prenumerarer på "terrorist weekly". Vi har ju aldrig några problem med invandring från europeiska länder. Inte så konstigt egentligen för vi har ju s
amma hudfärg, vi befinner oss inte i någon form av krig just nu och vi gillar Gud och inte Allah (för det är ju två heeeelt olika saker!) Du vill inte att invandrarna ska känna sig mer hemma här, eftersom du tycker att de är för många som kommer in och det är för många som stannar. Men jag ska lugna ner dig; det kommer inte eskalera! Vi kommer inte plocka bort svenskan från skolan och vi kommer inte inom 20 år heta "Sverabien"!!! 


 
 

 
Till top