EMMA RÖNNHOLM

Min kropp är mitt tempel.

Enligt mig. Permalink0
Detta har varit en otroligt, meningslös dag. Jag har varit ledig, Emil har jobbat - och jag har inte gjort ett skit. Jag har försökt klara av den förbannade banan på Soda crush, men annars... inget. 

Jo, jag var i affären i morse. 
Och där hände något som, i princip, sker VARJE gång jag är och handlar. 
Jag hamnar bakom en fitnesstjej i kassakön.

Ni vet typen... En tjej som alltid har träningsbyxor och uppsatt hår. Hon ser alltid ut att vara påväg från eller till gymmet. Och hon köper alltid sådana saker som kvarg med 0,0000003% fett i - med smak av obefintlighet - avokado, keso, vatten, nötter som varken är söta eller salta. Kort sagt; sådant som inte smakar något, men kostar dubbelt så mycket. Kändes otroligt bra när jag slänger fram en powerking, ett packe cigg och en limpa bröd på rullbandet. 

På vägen hem började jag fundera över dessa träningsmänniskorna. Vi har blivit väldigt träningsfixerade på sista tiden. Och inte längre för att bara gå ner i vikt, utan för att bygga upp kroppen så att den blir starkare och mer hälsosam! Och detta är ju jättebra! Saken är bara den att minst 60% av sveriges befolkning hade aldrig gått till gymmet om inte Instagram eller Facebook hade existerat. Jag VET att alla tar med sig sina mobiler till gymmet just för att ta en bild, lägga upp en status eller checka in. Sociala medier svämmar över av ambitiösa människor! Det roliga är att det räcker med EN runda på gymmet, så tror folk att de har blivit någon form av PT, dietist, coach whateverbäver. "Oj, du ska verkligen inte äta ett äpple innan träning - det ska du göra efteråt!" ÅH MEN DRA ÅT SKOGEN! Låt folk käka vad de vill, när de vill! Sluta leka lifecoach OM du inte har det som jobb. Du, som säger att du gör detta för "din egen skull" - ge då fan i andra. 

Folk som lägger upp en bild på en halv grapefrukt och ett halvt glas vatten med texten "börjar dagen på bästa sätt med en kickass-frukost"... Gå och lägg er igen! Det kvittar hur motiverad man än är, det finns inget som är "kick-ass" med en halv frukt till frukost!! Dyr frukostbuffé på Sandhem, DET är rätt kickass! 

"Jag lägger ut bilder för att sporra mig själv, för att följa min egen resa och för att inspirera andra". Du hoppas på likes från främmande människor för att öka din motivation, bara erkänn! "Min kropp är mitt tempel". Det är något som många träningsmänniskor använder. Jag håller inte med. MIN kropp är ett tempel - ert är ett ständigt renoveringsprojekt. Jag menar, jag njuter av mitt tempel. Det är bra isolerat, jag städar lite då och då, målar om fasaden och byter takplattor ibland. Men jag bygger inte ut skiten varje dag eller river ner väggar. Jag har det som det är. Om ni undrar om det kanske inte är så att jag bara är så frukansvärt avundsjuk på alla som tar sig till gymmet, medan jag själv sitter och sväller framför tvn - så nej. Nej, jag är inte speciellt avundsjuk. Det är inte som att jag vill, men inte kan. Jag kan, men vill inte - helt enkelt. Den dagen jag vill gå till gymmet, då går jag vill gymmet. Och vet ni? Jag ska faktiskt göra det UTAN att lägga ut förljande på Facebook:

"Godmorgon, alla bakfulla stackare! Medan ni kramar toalettstolen, är jag uppe med tuppen och har precis avslutat ett hääääärligt ryggpass. Nu blir det powerwalk och en grapefrukt!" 


Till top