EMMA RÖNNHOLM

Killar, ni tar också tid på er!

Enligt mig. Permalink0
En av de mest steriotypa fördommen om en kvinna är att hon tar en jävla tid att bli klar med smink, hår, kläder etc. Och ja, vi behöver lite extra tid. Vi kan sällan bara hoppa in i duschen, slänga på oss kläder och sedan dra iväg på fest. Några gör det, men de flesta gör det inte. Dock vill jag krossa myten om att vi tar "flera timmar på oss" - för det gör vi inte. Inte alla. Om jag tar mig själv som exempel. Jag kan bli klar på 15 minuter. Kläder, hår och smink inkluderat. Jag kanske inte blir drop dead gorgeous, men definitivt snygg (#ödmjukt!) Men vet ni vad? Det finns saker som män gör som också kräver tid, som för oss kvinnor är märkligt. När ni ska gå på toaletten, till exempel. Alltså, för er män är det ofta ett projekt. Ni ska ha med tidning, mobil, kaffe - som om ni skulle ha en picknick medan ni... you know. Och jag lovar att måååånga tjejer har varit med om denna konversationen:

Kille - Behöver du gå in på toaletten inom de närmsta minuterna?
Tjej - Ja, vadådå?
Kille - Ja, men gå du in nu då!
Tjej - Okej, varför?
Kille - För jag ska gå in sen!
Tjej - Kan du inte gå in nu då?

NÄ! Det kan han inte. Män vill nämligen inte stressa när de går på toaletten. Ni varnar till och med oss i förtid att ni ska gå in där, så att vi är medvetna om att det kommer ta en stund. Och då vill jag också tillägga att det är HELT okej att varna oss efter ni är klara också. Visst det luktar aldrig gott när någon har gjort nr 2, men för Guds skull grabbar - ni marinerar ju rummet i den lukten så lång tid ni tar på er! Och vi tjejer är fanimej bättre på att spraya lite parfym efter vi är klara. Nu kanske ni tänker "Aa, men Emma - det är en jävla skillnad på 40 minuter som det tar för en tjej och sminka sig och 5-7 minuter för en kille att skita!" Nej, jag tycker att allt är relativt. Ni tycker kanske att det borde ta 5 minuter för en tjej att bli klar med att fixa sig, jag tycker att det borde ta 1 minut att skita (om man inte är dålig i magen - i så fall kan jag lägga till någon minut eller så).

Ja... det är sådant jag har tänkt på idag.


Till top